Halberg-Rassy zapowiada 50-kę

Skandynawska stocznia Halberg-Rassy, słynąca z wysokiej jakości jachtów, przedstawiła założenia modelu 50. 50-stopowiec ma się uplasować między modelami 57 a 44 i służyć do dalekich, komfortowych rejsów, w których załoga może cieszyć się pływaniem bez wkładania znacznego wysiłku.

Bryłę kadłuba zaprojektowano tak, by miękko pracowała na fali, równocześnie zapewniając odpowiednią wyporność potrzebną nie tylko dla załogi, ale też sporego bagażu, jaki można chcieć zabrać w świat. Kadłub jest zaoblony i nie ma w nim płaskiego dna, tak powszechnego we współczesnych jachtach czarterowych.

Układ pokładu z kokpitem centralnym zapewnia osłonę załogi przed falami, doskonałą widoczność, osłonę zejściówki - oraz sporo miejsca wewnątrz. Zaplanowano też ogromne schowki na wyposażenie, odbijacze, liny. 

Układ takielunku zapewnia łatwą obsługę, zwłaszcza, że standardowo przewidziano elektryczne rolery i kabestany. Grot ma być wyposażony w pionowe listwy, co pozwala uzyskać odpowiedni kształt nie rezygnując z rolera masztowego. Żeglugę w przechyle ułatwiać mają zdwojone stery.

Układ wnętrza to trzy kabiny (mogą one jednak być różnie zaaranżowane) z dwiema łazienkami. Mesa może mieć większy kambuz, lub nieco mniejszy, za to całą kabinę nawigacyjną. Masa schowków i dwie lodówki pozwalają zabrać duże zapasy na wielotygodniową żeglugę.

Warta odnotowania jest maszynownia - nie ciasna dziupla gdzieś pod kokpitem, ale odrębne pomieszczenie, gdzie łatwo serwisować zainstalowane urządzenia. Tym bardziej, że w standardowym wyposażeniu ma się znaleźć agregat.

Pierwsze dwa egzemplarze w trakcie produkcji będą zademonstrowane podczas dni otwartych stoczni w sierpniu, gotowe jachty mają być przedstawione w przyszłym roku na targach w Dusseldorfie.

  • projektant: German Frers Naval Architecture
  • długość: 15,23 m
  • szerokość: 5 m
  • zanurzenie: 2,35 m
  • powierzchnia żagli: 136/150 m2
  • silnik pomocniczy: 110 KM

Zdjęcia: Halberg-Rassy