Zestaw ratunkowy Ocean Signal
Zestaw ATB AIS Kit pozwala znacząco zwiększyć szanse na odnalezienie zgubionego załoganta - uruchomione alarmy AIS i DSC "obudzą" też jednostki w pobliżu.
Tytułem wprowadzenia, ryzyko wypadnięcia za burtę w żeglarstwie jest obecne stale - i nawet przy dobrej pogodzie pociąga za sobą ofiary. Co dopiero w nocy czy w czasie sztormu - zgubiony załogant ma znikome szanse na bycie odnalezionym. Zwłaszcza, gdy jego wypadnięcie zostało niezauważone natychmiast.
Różne sposoby alarmowania miały to zagrożenie zminimalizować. "Smycz" - system polegający na wykryciu braku połączenia radiowego między stacją bazową a klipsem, w który był wyposażony człowiek załogi, pozwalał zaalarmować pozostałych żeglarzy. Radioboje satelitarne PLB informowały służby ratownicze - jednak nie były w stanie przekazać pozycji załoganta na jacht. Dopiero rozwiązania bazujące na systemie AIS pozwalają nie tylko "wrócić" po swojego człowieka, ale też zaalarmować jednostki dookoła.
Każdy statek (lub obiekt) wyposażony w nadajnik AIS wysyła w eter swoje położenie, prędkość i inne dane pobierane z GPSa. Dzięki temu jednostki wyposażone w odbiorniki AIS mogą taki statek przedstawić na chartplotterze czy specjalnym wyświetlaczu. Powszechność systemu AIS sprawiła, że znacząco wzrosło bezpieczeństwo żeglugi.
ATB1 AIS KIT składa się właśnie ze stacji jachtowej: klasy AIS B1, która może działać jak zwykły transceiver AIS - nadawać pozycję jachtu, a także odbierać komunikaty od innych jednostek i w połączeniu z komputerem czy chartplotterem prezentować je na mapie elektronicznej.
W skład zestawu wchodzą też osobiste urządzenia MOB1. Mają niewielkie wymiary: 134x38x27 mm i ważą jedynie 90 gram. Umieszcza się je pod pokrowcem kamizelki pneumatycznej, owijając komorę kamizelki taśmą. W razie napompowania się kamizelki (po wpadnięciu do wody), taśma włączy urządzenie i w ciągu 15 sekund nadawany będzie sygnał ratunkowy. Nie tylko za pomocą protokołu AIS (co na okolicznych statkach i jachtach jest odbierane jako czerwone pulsujące kółko na mapie), ale też radiowym DSC - co spowoduje włączenie alarmu na wszystkich VHKach z DSC w okolicy. Teoretyczny zasięg wynosi 5 mil, może być mniejszy przy wzburzonym morzu.
Urządzenie pracuje od -20 do +50 stopni, ma baterię o okresie ważności 7 lat, a po włączeniu działa przez 24 godziny.
Cena zestawu transceiver AIS + dwa MOB1 (minimalny zestaw dla wachty) wynosić ma 950 euro. Oczywiście można dokupić kolejne urządzenia MOB1. Wydaje się, że nie jest to wygórowana cena za bezpieczeństwo.