Zestaw ratunkowy Ocean Signal

Zestaw ATB AIS Kit pozwala znacząco zwiększyć szanse na odnalezienie zgubionego załoganta - uruchomione alarmy AIS i DSC "obudzą" też jednostki w pobliżu.

Tytułem wprowadzenia, ryzyko wypadnięcia za burtę w żeglarstwie jest obecne stale - i nawet przy dobrej pogodzie pociąga za sobą ofiary. Co dopiero w nocy czy w czasie sztormu - zgubiony załogant ma znikome szanse na bycie odnalezionym. Zwłaszcza, gdy jego wypadnięcie zostało niezauważone natychmiast.

Różne sposoby alarmowania miały to zagrożenie zminimalizować. "Smycz" - system polegający na wykryciu braku połączenia radiowego między stacją bazową a klipsem, w który był wyposażony człowiek załogi, pozwalał zaalarmować pozostałych żeglarzy. Radioboje satelitarne PLB informowały służby ratownicze - jednak nie były w stanie przekazać pozycji załoganta na jacht. Dopiero rozwiązania bazujące na systemie AIS pozwalają nie tylko "wrócić" po swojego człowieka, ale też zaalarmować jednostki dookoła.

Odbiornik systemu AIS
Odbiornik systemu AIS

Każdy statek (lub obiekt) wyposażony w nadajnik AIS wysyła w eter swoje położenie, prędkość i inne dane pobierane z GPSa. Dzięki temu jednostki wyposażone w odbiorniki AIS mogą taki statek przedstawić na chartplotterze czy specjalnym wyświetlaczu. Powszechność systemu AIS sprawiła, że znacząco wzrosło bezpieczeństwo żeglugi.

ATB1 AIS KIT składa się właśnie ze stacji jachtowej: klasy AIS B1, która może działać jak zwykły transceiver AIS - nadawać pozycję jachtu, a także odbierać komunikaty od innych jednostek i w połączeniu z komputerem czy chartplotterem prezentować je na mapie elektronicznej. 

W skład zestawu wchodzą też osobiste urządzenia MOB1. Mają niewielkie wymiary: 134x38x27 mm i ważą jedynie 90 gram. Umieszcza się je pod pokrowcem kamizelki pneumatycznej, owijając komorę kamizelki taśmą. W razie napompowania się kamizelki (po wpadnięciu do wody), taśma włączy urządzenie i w ciągu 15 sekund nadawany będzie sygnał ratunkowy. Nie tylko za pomocą protokołu AIS (co na okolicznych statkach i jachtach jest odbierane jako czerwone pulsujące kółko na mapie), ale też radiowym DSC - co spowoduje włączenie alarmu na wszystkich VHKach z DSC w okolicy. Teoretyczny zasięg wynosi 5 mil, może być mniejszy przy wzburzonym morzu.

Urządzenie pracuje od -20 do +50 stopni, ma baterię o okresie ważności 7 lat, a po włączeniu działa przez 24 godziny.

Cena zestawu transceiver AIS + dwa MOB1 (minimalny zestaw dla wachty) wynosić ma 950 euro. Oczywiście można dokupić kolejne urządzenia MOB1. Wydaje się, że nie jest to wygórowana cena za bezpieczeństwo.

Ocean Signal ATB1 MOB
Ocean Signal ATB1 MOB